Meer dan 20,000 onderdelen op voorraad voor Volkswagen Transporter, Caddy, Amarok en Caddy

Geschiedenis van de VW Caddy

En de voorlopers van de Volkswagen Caddy

In de late jaren '50, is de Duitse Post zich ervan bewust dat het VW kevertje  veel te klein is om de postbestelling in de landelijke gebieden te waarborgen.

Het vaak in en uit de kever stappen is pijnlijk ... voor de chauffeur/postbesteller.

En de VW Transporter bus, Nou, die vonden ze bij de post weer net te groot om al die brievenbussen te legen in de Duitse steden en dorpen.

ABC-Parts.nl geschiedenis

       

Het Ministerie van Post zoekt dus naarstig naar een oplossing. En er wordt met van alles ge-experimenteerd om deze grote klant te kunnen helpen. De carrosseriebouwer Schneider Voll in Würzburg Bouwt In het jaar 1956 een kleine bestelwagen op basis van de Kever, maar ook deze voldoet niet aan de eisen van de Deutsche Post. De VW fabriek blijft naar oplossingen zoeken en komt samen met Westfalia uit op de:

de Volkswagen Fridolin

       

De Volkswagen Fridolin (officieel Typ 147 Kleinlieferwagen) is een bestelwagen van Volkswagen, die tussen 1964 en 1973 voor de Deutsche Bundespost werd gebouwd. De oorsprong van de naam Fridolin is niet precies bekend. Het voertuig werd in februari 1962 reeds door de Bundespost besteld en was oorspronkelijk bedoeld voor het legen van de brievenbussen in de Duitse binnensteden zoals hierboven reeds omschreven.

De tot dan gebruikte voertuigen waren hiervoor minder geschikt bevonden. 

En ook een proef met de afgebeelde bestelwagen van Goggomobil was op niets uitgelopen.

Het nieuwe voertuig moest dus aan een paar belangrijke eissen gaan voldoen onder andere een laadruimte van twee kubieke meter hebben waarin 400 kilo poststukken konden worden meegenomen. De laadruimte moest bovendien rechtstreeks vanuit de bestuurderscabine bereikbaar zijn. Verder moest het voertuig zijn voorzien van 2 schuifdeuren, omdat gewone portieren in de binnenstad lastig te openen waren.

Volkswagen maakte onder de Fabriekscodenaam EA 149 (EA staat voor Entwicklungsauftrag; letterlijk vertaald: 'ontwikkelingsopdracht') een ontwerp, en kreeg vervolgens aan de hand van dit ontwerp de opdracht om deze kleine bestelauto te gaan bouwen.

Om vooral op de onwikkelingskosten en produktiekosten te kunnen besparen werd het nieuwe voertuig door de Volkswagen fabriek voornamelijk uit div onderdelen van de andere voorhande zijnde type VW voertuigen samengesteld.

Zo komen de assen, de motor en de aandrijving uit de Volkswagen Kever; het chassis is een verstevigde versie van het chassis van de Karmann GhiaTyp 14; de koplampen komen uit de Volkswagen 1500
en de achterklep, de achterlichten, en veel andere onderdelen komen van de grote broer de Volkswagen Transporter.

          

De Fridolin werd vervolgens in de Westfalia-fabriek in Wiedenbrück gebouwd. In 1963 werden eerst enkele prototypen van de Fridolin verder doorontwikkeld. En in 1964 begon de echte serieproductie. Toen de productie uiteindelijk na 10 jaar in 1973 werd gestaakt waren in totaal 6126 (volgens sommige bronnen 6139) voertuigen van dit bijzondere type bestelwagen gebouwd. Een deel hiervan is ook aan andere instellingen /bedrijven geleverd. Zo kocht Die Schweizerische Post 1201 exemplaren in een licht gewijzigde uitvoering. En ook de luchtvaartmaatschappij Lufthansa kocht een aantal exemplaren.

Er was aan veel gedacht maar, een punt was over het hoofd gezien de Fridolin had jammer genoeg geen bijzonder goede bescherming tegen roest mee gekregen. Een belangrijke reden welke de auto heden ten dage ZEER zeldzaam maakt. In Duitsland rijden momenteel nog maar circa 40 Fridolins op de openbare weg.
En wereldwijd zouden er nog maar zo'n 200 exemplaren zijn overgebleven.

En toen was er de Volkswagen Caddy

Oorspronkelijk was deze auto in 1980 bedoeld voor de Amerikaanse markt, Overzicht van de Volkswagen Caddy modellen voor Europa van 1982 tot heden

•1 Caddy I | 1982 - 1992

•2 Caddy II | 1995 - 2004

•3 Caddy III | 2004- 2010

•4 Caddy IV | 2010 - heden

•4.1 Caddy Combi

Caddy I (1980) - 1982 - 1992

Oorspronkelijk in 1980 bedoeld alleen voor de Amerikaanse markt, en hij was destijds gebaseerd op de in de Verenigde staten geleverde Golf I. die in de USA verkocht werd onder de naam Volkswagen Rabbit.

De Volkswagen Caddy is in Europa in 1982 pas op de markt gekomen. en eigenlijk was hij er direkt in de diverse varianten.

    

De Volkswagen Caddy als een open pick-up of als gesloten Caddy bestelwagen.

En ook in diverse speciale opbouwen. Denk bv aan de opbouw van carrosserie bouwer Harderwijk voor onze Nederlandse post PTT zij bouwde toen al een Caddy1 met deurtjes.

     

Harderwijk Caddy met deurtjes Of bijvoorbeeld deze fraaie camperopbouw.

de Caddy II 1995 – 2004

In 1995 introduceerde de Volkswagenfabriek de “nieuwe Caddy”.

Het gesloten model, de bestelwagen, is gebaseerd op het 6KV platform dat toen ook gebruikt werd voor de Volkswagen Polo Classic en Polo Variant. de overigens in Nederland niet veel geleverde VW Caddy pick-up versie maar deze was weer gebaseerd op de Škoda Felicia.

In diverse EU landen was er ook nog een Kombi versie van deze Caddy leverbaar .

ABC-Parts.nl  VW Parts
VW Caddy Bestelwagen                                                             VW Caddy Pick-Up

ABC-Parts.nl  VW Parts      

VW Caddy Kombi                                                      Seat: De gesloten versie werd ook door de

                                                                                SEAT fabriek aangeboden als de Seat Inca.

Het motor aanbod bestond uit een 1,9l SDI dieselmotor 47kw/64pk, en een 1,9l TDI dieselmotor met 66kw/90pk en was ook leverbaar met twee soorten benzine motoren de 1,4l geleverd met (44kw/60pk en nog een met 55kw/75pk) en er was ook nog een Diesel motor van 1,6l met 55kw/75pk

Seat Incade Caddy III 2004- 2010

        

In 2004 introduceerde Volkswagen de derde generatie van de Caddy. Dit model is gebaseerd op de Golf mk5 (motor) en Touran (chassis en body). En er is nu ook sinds 2007 een verlengde versie 47 cm langer de VW Caddy Maxi. Naast de bedrijfswagen uitvoering is de Caddy ook leverbaar als personenauto: en gaat dan als VW Caddy Kombi, Life of People door het leven.

Caddy IV 2010 - heden


In 2010 introduceerde Volkswagen de vierde generatie van de Caddy. Met de inmiddels voor Volkswagen zo karakteristieke neus.

Caddy Combi

De VW Caddy Combi is nu ook een zogenaamde MPV (Multiple Purpose Vehicle).

             

Het grote voordeel van Volkswagen Caddy is zijn enorme ruimte en de mogelijkheid om van deze ruime 5-persoonsauto zelfs een 7-persoonsauto te maken. Hij wordt ook als Caddy Life of People verkocht in enkele andere Europese landen. De auto is leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Eén van de benzinemotoren is ook geschikt voor het rijden op CNG (Aardgas) De Volkswagen Caddy wordt nu voor Europa uitsluitend in de VW fabriek in Polen (Poznan) gebouwd.

Het is dus eigenlijk allemaal begonnen met de Deutsche-post en dat is allemaal niet voor niets geweest want zij zijn 60 jaar later nog steeds een grote klant van het Volkswagen concern.

         

Tot zover het verhaal over de VW Caddy.

VW eT

Maar ook de allerlaatste samenwerking tussen de Deutsche post en VW de eT!

doet toch stiekem wel een beetje denken aan de oude VW Fridolin.

     

 

Let op!!!  

Kan je het gezochte onderdeel niet snel genoeg vinden. Bel ons dan even.

Want, er staan altijd nog honderden niet uitgepakte, of nog niet gefotografeerde kwaliteits onderdelen in ons inname magazijn.

 

Deze parts staan dan op dit moment nog niet in ons systeem. Maar, deze zijn vaak al wel in Schiedam of ze zijn nog onderweg naar Schiedam.

En misschien zit daar nou precies bij wat je zoekt.

Dus, bel ons.

Bel: +31 10 426 33 33

Wij hebben een constant wisselende voorraad.

Of doe hier snel een:  

Aanvraag

 

BovenTerug