Meer dan 20,000 onderdelen op voorraad voor Volkswagen Transporter, Caddy, Amarok en Caddy

Geschiedenis van de VW LT en de VW Crafter 

  

VW LT Onderdelen ABC-Parts.nl     VW LT Onderdelen ABC-Parts.nl    

 
De Volkswagen LT is één van de door Volkswagen geproduceerde type bedrijfswagens.  

En deze was duidelijk bedoeld als de grote broer van de later populaire VW Transporter de T3. 

Want de Volkswagenfabriek had toen inderdaad de populaire bestelwagen tot 1000kg de T2. 

maar boven de 1000kg en voor grotere volume’s hadden ze nog niets   

Vanaf 1974 werd dan ook de LT 1 gebouwd, die later in 1996 werd opgevolgd door 

de samen met Mercedes ontwikkelde - LT 2, deze laatste is in 2006 weer opgevolgd door de  

huidige eveneens samen met Mercedes ontwikkelde Volkswagen Crafter.

 

Modelaanduiding 

De modelaanduiding LT is een afkorting en staat voor  'Lasten Transporter'.  

Achter de modelaanduiding bevindt zich een numerieke aanduiding, bijvoorbeeld LT 35,

deze numerieke aanduiding heeft betrekking op de toegestane maximummassa van de wagen.   

Bij een LT 35 ligt die rond de maximum 3,5 ton.  

Maar ook de LT 40 de dubbellucht versie was in Nederland leverbaar tot een GWV van 3500 kg 

En de zwaardere broers de LT 45 en de LT 50 waren geschikt voor het zgn “grote rijbewijs”  

De type aanduiding heeft dus niets met de motorinhoud te maken. maar alles met gewichten.

   

De eerste type VW LT's 

De Volkswagen LT werd voor het eerst op de Nederlandse markt gebracht met slechts een 4-cilinder lijnmotor als krachtbron. Deze motor, die werd geleend uit de Audi 100, had een inhoud van 2.0 liter en een vermogen van 55 kW.

        

 
Dat de LT door moest gaan voor de grotere broer van de Transporter werd met de vergelijking van de Transporter T3 duidelijk, naast elkaar gezet vallen de gelijkenissen direct op.

Ook was de komst van de LT een eertse grote stap richting het einde van het tijdperk van de achterin geplaatste motoren bij Volkswagen.

Kort na de introductie was de Volkswagen LT in een breed scala aan modellen leverbaar zoals de bus, pick-up en chassiscabine, in diverse wielbases. En gewichtsklasses.

  

Uitvoeringen LT Carrosserievarianten en gewichtsklassen  

Het eerste model van de Volkswagen LT kon geleverd worden in een grote verscheidenheid van uitvoerings- en gewichtsklassen. De keuzemogelijkheden bestonden uit:  

Open en gesloten bestelbus al of niet met dubbele cabine  

Pick-up met dubbele cabine  

Chassiscabine eventueel met dubbele cabine en optioneel als dieplader  

Personenbus met een wielbasis van 2,5 meter of 2,95 meter  

De eerste drie uitvoeringen waren leverbaar in een wielbasis van 2,5 meter 2,95 meter en 3,65 meter en bij de bussen kon men ook nog kiezen voor een hoge of lage uitvoering.

Behalve deze verscheidenheid aan uitvoeringen kon de LT geleverd worden in diverse gewichtsklassen variërende van bestelwagen tot lichte vrachtwagen. De gewichtsklasse kan men afleiden uit de typeaanduiding. 

De bestelwagen met de aanduidingen LT 28, LT 31 en LT 35 waarbij de LT 28 en 31 slechts leverbaar waren in 'enkellucht' en men bij de LT 35 de keuze had tussen enkellucht of 'dubbellucht'. 

De lichte vrachtwagens met de aanduidingen LT 40, LT 45, LT 50 en LT 55 die alleen leverbaar waren in dubbellucht-uitvoering.

  

Cosmetische aanpassingen. 

Hoewel er aan de LT-formule weinig werd veranderd heeft hij wel enige cosmetische veranderingen ondergaan.

VW LT Onderdelen ABC-Parts.nl

    

Zo werden aan de buitenzijde eind 1986 de ronde koplampen vervangen door rechthoekige en
kreeg hij ook gelijk een set kunststof bumpers mee. Dit uiterlijk bleef tot ongeveer 1993 bestaan.  

In de laatste productieperiode werd de frontpartij nog een keer gemoderniseerd door een nieuwe grillpartij die nu op de carrosserie werd gemonteerd en werden de bumpers iets "dikker",
de achterlichten werden voorzien van een extra kunststof rand, waarmee de LT een jongere en stoerdere uitstraling en kreeg.

                         

Aan het interieur waren de cosmetische aanpassingen eerder merkbaar, maar werden deze slechts eenmalig uitgevoerd. De verandering in de cabine werd min of meer verplicht door de komst van de gekantelde motoren, hiervoor was een bredere opening in de motor-ruimte nodig. Door het kantelen van de motor kon men in het vervolg volstaan met een 'lage' motorkap, het hoogteverschil lag rond de 15 á 20 centimeter, dit was een behoorlijke ruimtewinst en maakte nu ook de montage van een bijrijdersbankje mogelijk. Gelijktijdig werd de LT ook voorzien van een nieuw dashboard, het ronde model werd daartoe vervangen door een rechthoekig dashboard met een grotere en uitgebreidere set meters en controlelampen en een andere indeling van schakelaars.

  

De Motoren.  

Volkswagen ging met de tijd mee en na de introductie van de LT met alleen de 4 cilinder Audimotor, ook bekend als de Ottomotor, kwam men al snel, mei 1975, met een nieuwere uitvoering van de 4 cilinder Audi. Veel veranderde er echter niet aan de motor, de wijzigingen bleven beperkt tot enkele verbeteringen. Wel werd de motorcode aangepast van CH in CL.

In januari 1976 werd de dieselmotor aan het programma toegevoegd door middel van een 4 cilinder Perkins-motor met een inhoud van 2,7 liter en een vermogen van 55 kW.

Deze motor kreeg de motorcode CG mee.   

Een volgende uitbreiding van de motoren kwam in 1978 met de 6-cilinder diesel van Volkswagen zelf en de motorcode CP. De inhoud bedroeg 2,4 liter en ook nu weer een vermogen van 55 kW.   

Het succes van de LT was inmiddels dermate groot dat de geplande vervanging van de CG motor door de CP motor moest worden omgezet naar een keuzemogelijkheid tussen deze twee motoren. Pas eind 1981 was de CG-motor niet meer leverbaar. Ook de CP motor was geen lang leven beschoren want reeds eind 1982 werd ook deze wederom vervangen. Hoewel zijn opvolger, met motorcode DW, weinig verschilde van de CP was het kantelen van de motor een belangrijke ruimtewinner in de cabine van de LT.  

Met de intrede van de schuin gemonteerde diesel werd ook het einde van de 4-cilinder benzinemotor ingeluid, vanaf 1983 was de LT slechts verkrijgbaar met een 6-cilinder motor ongeacht de soort brandstof. 

Gelijktijdig met de 6-cilinder benzine kwam ook de 6 cilinder turbo diesel op de markt.

De LT was nu dus leverbaar met de volgende motoren:  

6 cilinder benzine, 2,4 liter 55 kW motorcode DL  

6 cilinder diesel, 2,4 liter 55 kW motorcode DW  

6 cilinder turbo diesel 2,4 liter 75 kW motorcode DV
 

Kleine verbeteringen en veranderingen leverden nog een aantal motorkencodes op, maar in basis bleven de motoren gelijk. Het volledige overzicht van motorcodes ziet er als volgt uit:  

Benzinemotoren 4 cilinder: CH en CL  

Benzinemotoren 6 cilinder: DL - HS en 1E, waarbij dient opgemerkt dat de HS
     een lage compressiemotor is.  

Dieselmotoren 4 cilinder: CG  

Dieselmotoren 6 cilinder: CP - DW - ACT en 1S  

Dieselmotoren 6 cilinder Turbo: DV - ACL en 1G 

 

In 1995 kwam er een einde aan de productie van de LT 1 en in 1996 werd de opvolger gelanceerd

in de vorm van de LT 2. 

 

De LT 2 als de opvolger. 

Met de ontwikkeling van de opvolger van de LT 1, komt er een einde aan een zelfstandige periode van Volkswagen als ontwikkelaar en producent van de zwaardere bestelwagens. 

De kosten hoge voor het ontwikkelen van een nieuwe zwaardere bestelwagen dwingen Volkswagen om een partner te gaan zoeken, die wordt uiteindelijk gevonden in Mercedes. 

Door deze samenwerking brengen beide bedrijven een nieuw model uit,  

                

       De Volkswagen LT                                                       De Mercedes Sprinter

Voor Volkswagen betekent dit de komst van de LT 2, de MB Sprinter vormt voor Mercedes het eind- product van deze samenwerkings-relatie. De torenhoge kosten die de ontwikkelingen met zich meebrengen dwingen zelfs de partners, ondanks de samenwerking, evengoed tot nog een aantal beperkingen en gaat de samenwerking dieper dan men op het eerste gezicht zou denken.

De opvallendste verschillen zijn de duidelijk herkenbare frontpartij en het cabine interieur, hier houden de echt grote verschillen op, onder de huid zijn er slechts kleine verschillen te vinden.

Beide fabrieken gebruiken echter wel hun eigen motoren maar, zo krijgen bijvoorbeeld alle enkellucht modellen de assen van Mercedes en de dubbellucht modellen de assen van Volkswagen.

Een andere beperking vertaalt zich in het aantal gewichtsklassen dat op de markt gebracht wordt. Waren dit er voor de LT 1 nog 7 verschillende, voor de LT 2 wordt dit beperkt tot slechts 3 klassen.

 

Uitvoeringen LT 2

Carrosserievarianten

Bij de LT 2 had men ook weer de keuze uit een viertal carrosserieën:

Open en gesloten bestelbus al of niet met dubbele cabine  

Pick-up met dubbele cabine  

Chassiscabine eventueel met dubbele cabine  

Personenbus  

Elke carrosserie was leverbaar in de wielbasis van 3 meter of 4,25 meter en binnen deze wielbasis was de mogelijkheid aanwezig van verschillende carrosserielengtes.

Nieuw is nu ook dat bij de LT2 de chassiscabine opgebouwd kon worden als BE trekker.

  

Gewichtsklassen

Door de kosten gedwongen het aantal gewichtsklassen van de LT 2 te beperken kon nog slechts gekozen worden voor een:  

LT 28  

LT 35  

LT 46  

Aan de type aanduiding van de modellen werd niets veranderd waardoor men nog steeds in een oogopslag de gewichtklasse kon herkennen.

  

Motoren 

Met de komst van de nieuwe generatie van de LT kwam er ook een nieuwe serie van motoren die recht deden aan de eigentijdse stand van de techniek. De keuze tussen benzine, diesel en turbodiesel bleef gehandhaafd.

Gedurende de tien jaar waarin de LT 2 is geproduceerd hebben de volgende type motoren de revue gepasseerd:  

4 cilinder benzine - motorcode AGL  

4 cilinder diesel - motorcode ATA  

5 cilinder diesel - motorcode AGX  

4 cilinder turbo diesel - motorcode AGK  

5 cilinder turbo diesel - motorcodes AHD - ANJ - APA - BBE en BBF

  

Het doek valt voor de VW LT.  

In 2003 staken de eerste geruchten de kop op dat Volkswagen wederom samen met Mercedes zou gaan werken aan een opvolger voor de LT 2 en de MB Sprinter en gedurende 2004 werden die geluiden alleen maar sterker. Eind 2004 duiken in de media en op internet dan ook de eerste foto's op van een zwaar gecamoufleerde bus die door zou moeten gaan voor de LT serie 3 of de nieuwe Mercedes Sprinter.

Hiermee worden de geruchten die de ronde doen bevestigd. Voor de liefhebbers van de LT blijft het echter nog even spannend omdat de nieuwe modelnaam nog niet bekend is, er werd dan ook voorzichtig verondersteld dat de nieuwe zware bestelwagen van Volkswagen gewoon LT blijft heten.

   Mercedes Sprinter Onderdelen ABC-Parts.nl  

  

  

  

  

 

     VW Crafter                                                                               MB Sprinter 
 

Tegen het einde van 2005 kwam naar buiten dat dit niet het geval zou zijn. In juni 2006 kwam de opvolger van de LT op de markt in de vorm van de Volkswagen Crafter, met zowel de modelnaam als het uiterlijk maakt VW duidelijk dat de Volkswagen LT is opgehouden te bestaan, althans niet meer wordt geproduceerd, het doek voor de VW LT is daarmee waarschijnlijk definitief gevallen  

  

Andere Volkswagen LT weetjes  

Dat Volkswagen in het marktsegment van zware bestelwagens samenwerkt met Mercedes Benz
zal inmiddels duidelijk zijn. En ook de samenwerking met Scania gaat zeker vruchten afwerpen

Toch zijn er ook minder bekende samenwerkingsverbanden geweest.

Zo heeft Volkswagen in samenwerking met M.A.N. een poging ondernomen om ook in het middensegment van de vrachtwagenmarkt voet aan de grond te krijgen. Dit had voor beide fabrikanten het voordeel om samen de hele markt van zware bestelwagens tot en met zware vrachtwagens te kunnen bedienen, Volkswagen aan de onderkant van de markt, M.A.N. aan de bovenkant en gezamenlijk onder de merknaam M.A.N. VW in de middenklasse.

Een enkele keer is op het Europese wegennet nog een van deze modellen te zien.

De chassis werden gebouwd door M.A.N. even als de motoren, de cabines kwamen van Volkswagen en werden geleend van de LT. Hiertoe werd deze iets verbreed en werden de plaatsen voor de koplampen voorzien van plaatwerk, de koplampen verhuisden naar de bumper.

De grillpartij bleef op zijn plaats en werd voorzien van beider emblemen.

                                    

De samenwerking tussen VW en M.A.N. werd echter wegens gebrek aan succes gestaakt waarna Volkswagen de productie van de M.A.N. VW verplaatste naar Brazilië waar het model de modelaanduiding L kreeg en voortborduurde op de bekendheid van de LT.

Stopte het model LT in Europa bij de LT 55, in Zuid-Amerika was de L 60 pas het begin.

  

Ondanks het succes van de LT in Europa en Afrika en de bouw van de Volkswagen L-serie in Brazilië is de VW LT nooit op de Noord-Amerikaanse markt gekomen, andersom is nog wel geprobeerd om met de Volkswagen L-serie nog voet aan Europese grond te krijgen maar deze poging maakte het mislukken van de samenwerking met M.A.N. nog eens pijnlijk duidelijk.

            

                   Kennelijk is Europa niet weggelegd voor de vrachtauto's van Volkswagen.

  De 4-cilinder dieselmotor die in de VW LT 1 werd toegepast is ook zo'n voorbeeld niet zozeer
in de vorm van de samenwerking als wel in de exclusiviteit van de motor.  

Tegen de normale gang van zaken van Perkins in werd deze motor exclusief voor de VW LT ontwikkeld en gebouwd echter door de korte periode waarin de motor door Volkswagen werd gemonteerd zag Perkins de kans schoon om de motor ook aan andere autoproducenten aan te bieden.

Hierdoor komt men deze motor ook tegen in bijvoorbeeld de Datsun Patrol.  

Volkswagen is vooral sterk geweest in het gebruik van meerdere onderdelen in verschillende modellen. Zo hebben de Transporter T3, de Golf 1, de Jetta en de LT 1 alle dezelfde ronde koplampen. Minder bekend is dat reeds bij aanvang van de productie van de LT 1 al rekening is gehouden met een ander model koplamp, maar de in 1986 gemonteerde rechthoekige koplamp is zonder problemen te monteren in een eerder gebouwde LT. Zelfs de grillpartij van de laatste productieperiode van de LT 1 past zonder veel aanpassingen op de LT 1 uit de eerste productieperiode.  

Bij de ontwikkeling van de LT 1 zou men al met een schuin oog richting Mercedes hebben gekeken? Zo hebben de LT 1 en de Mercedes-bus uit diezelfde periode ook dezelfde achterlichten.  

Na de komst van de gekantelde 6-cilindermotoren in de LT 1 werd door Volvo ook interesse getoond in deze motor, wat resulteerde in de montage van deze motoren in onder andere de Volvo 7-serie.

Of dit besluit verstandig is geweest wordt door velen betwijfeld.  

Feit is echter wel dat het monteren van de motoren door Volvo de reputatie van de Volkswagen motoren niet ten goede is gekomen. Waar de motor uitermate geschikt was voor de LT 1 zijn er
in de Volvo's behoorlijk wat van deze motoren aan brokken gereden omdat de motor was gemaakt om te moeten werken en niet om hogere snelheden te bereiken.  

Een echte liefhebber van een VW LT 1 zal om die reden alleen al nooit een motor uit een Volvo
als ruilmotor gebruiken in zijn geliefde VW LT.

Volkswagen Crafter  

De Volkswagen Crafter is nu de zwaardere bestelwagen  van VW in de categorie van 3 tot 5 ton.

Het is de opvolger van de Volkswagen LT en is net als zijn voorganger in samenwerking met Mercedes-Benz gemaakt. 

Bij Mercedes-Benz resulteerde die samenwerking in de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter.  

Bij Volkswagen in de Crafter. Deze is verkrijgbaar in passagiers bestelwagen- en pick-up uitvoering of als kaal chassis. In 3 Chassis lengtes en 4 wagenlengtes is het nu een eigentijdse grote bestelwagen.

Afmetingen

De Crafter kent drie verschillende wielbases:  

3250 mm  

3665 mm  

4325 mm  

4325 mm XXL uitvoering  

En ook van de Crafter is er alweer een facelift model de 2012 facelift

  

                                Crafter modeljaar 2012  

 

Crafter Modeljaar 2017  de nieuwe Volkswagen Crafter

Na een samenwerking van 20 jaar besluiten Mercedes en Volkswagen om op bestelwagen gebied hun eigen weg weer in te gaan. VW Pakt meteen goed uit: 

Volkswagen Bedrijfswagens heeft in het Poolse Września een hypermoderne fabriek geopend met een produktie capaciteit van 100.000 voertuigen per jaar waar de nieuwe Crafter geproduceerd gaat worden. 

De nieuwe Crafter krijgt echter toch een broertje want zusterbedrijf MAN gaat hem onder de naam MAN TGE leveren. Het begin van een nieuw tijdperk voor de VW Crafter.

  

En, Wij hebben de parts: 

Om Uw VW LT en de VW Crafter op de correcte wijze te onderhouden en te herstellen.

                          

Met dank aan oa:  www.ABC-bussen.nl,  Wikipedia,  VWbusclubnl,  Volkswagen LT club NL

     

 

Let op!!!  

Kan je het gezochte onderdeel niet snel genoeg vinden. Bel ons dan even.

Want, er staan altijd nog honderden niet uitgepakte, of nog niet gefotografeerde kwaliteits onderdelen in ons inname magazijn.

 

Deze parts staan dan op dit moment nog niet in ons systeem. Maar, deze zijn vaak al wel in Schiedam of ze zijn nog onderweg naar Schiedam.

En misschien zit daar nou precies bij wat je zoekt.

Dus, bel ons.

Bel: +31 10 426 33 33

Wij hebben een constant wisselende voorraad.

Of doe hier snel een:  

Aanvraag

 

BovenTerug