Meer dan 20,000 onderdelen op voorraad voor Volkswagen Transporter, Caddy, Amarok en Caddy

Geschiedenis van de VW Transporter

Hoe het allemaal begon met het Beroemde Busje.

De Transporter. De kalender staat op 23 april 1947. Tijdens één van de bezoeken aan de Volkswagen-fabriek, waar de mogelijkheden worden besproken om de Volkswagen te gaan importeren in Nederland, haalt de Nederlandse ondernemer Ben Pon zijn notitieboekje tevoorschijn. Met potlood maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen/bestelwagen.

(Deze bewuste schets hangt overigens zwaar uitvergroot in de VW bedrijfswagen fabriek in Hannover.) Deze transportwagen, met voorin een cabine, is gebaseerd op het bekende Kever-chassis en heeft de motor achterin.

          

 

Het ontwerp is gebaseerd op de zogenaamde "Plattenwagen". Een primitief aandoend voertuig - het lijkt wel een gemotoriseerde bakfiets - dat de Volkswagen-ingenieurs hebben ontworpen voor intern gebruik op het fabrieksterrein. Vooralsnog wordt het idee van Ben Pon even in de ijskast gezet.

 

                

Van schets                                                          naar                             prototype.

In 1948 besluit de directeur van Volkswagen in Wolfsburg, Heinrich Nordhoff, om het idee toch verder te gaan ontwikkelen. De auto krijgt de voorlopige naam Type 29.

Na een aantal testritten met een eerste prototype in 1949 wordt besloten om af te wijken van het eerste idee om het Kever-onderstel als basis te gebruiken.

Er wordt een volledig nieuw chassis en een revolutionaire zogenaamde zelfdragende carrosserie ontworpen.

Daarnaast maken rechthoekige vormen plaats voor een fraaie, rondgevormde cabine, wat ten goede komt aan de luchtweerstand.

Als de Type 29 vrijwel gereed is voor serieproduktie, verklaart de technisch directeur van Volkswagen, Alfred Haesner, dat de auto "een universele bedrijfswagen is, die alle denkbare goederen kan vervoeren".

Het enige dat dan nog ontbreekt is een officiële naam voor de bestelwagen.

Alle namen die Volkswagen bedenkt zoals Bully en Juwel zijn volgens het patentbureau al in gebruik. Uiteindelijk wordt gekozen voor de naam Type 2.

De bus is namelijk het tweede model dat bij Volkswagen in produktie gaat (type 1 is de Kever).
De latere generaties van de Type 2 krijgen de namen T1, T2, T3. T4, en nu alweer de T5 hierbij staat de T niet voor Type maar voor Transporter. Maar, doorgaans worden ze gewoon Transporter genoemd.

de Serieproduktie gaat van start.

De serieproduktie van de eerste Transporter Type 2 de (T1) gaat op 8 maart 1950 van start. Twee jaar na de start van de produktie zijn er ook al varianten op de bestelbus produceerbaar zoals bijvoorbeeld een versie met een open laadbak en een personenbusje. De Samba doet zijn intrede in 1951. Het is een super-de-luxe bus, die plaats biedt aan zeven personen.

Daarnaast maakt de firma Westfalia een kampeerauto van de Transporter.

De Transporter blijkt een succesnummer.

In 1955 worden zelfs al 50.000 Transporters geëxporteerd over de hele wereld. 

Dit betekent dat de produktiecapaciteit moet worden uitgebreid. In Hannover wordt daarom een compleet nieuwe fabriek gebouwd speciaal voor de produktie van de Transporter.

Eind jaren '50 is er ook een Transporter met dubbele cabine en open laadbak in het leveringsprogramma opgenomen alsmede een koelwagen.

In augustus 1967 komt de Fabriek met een nieuw model weliswaar met het zelfde concept maar, met een grotere voorruit (de z.g.n. Panoramabus). In augustus 1979 komt er weer een nieuw model de T3 en dit model was vanaf 1981 ook in diesel leverbaar en werd vanaf 1982 dan nog uitsluitend met watergekoelde motoren geleverd.

Het beroemde luchtgekoelde tijdperk van de VW Transporter was toen voorbij.

De grote verandering.

De vierde generatie van de Volkswagen Transporter (T4) wordt in 1990 gepresenteerd. Dit is wederom een volledig nieuwe auto. De motor is voorin geplaatst en de auto heeft nu voorwielaandrijving. Door de inbouw van de motor voorin, is de neus van de auto uitgebouwd.

De beenruimte in de cabine is enorm groot. De bredere wielbasis vergroot de toch al forse laadruimte.

Ook bij dit nieuwe model is veel aandacht besteed aan de veiligheid van de inzittenden. Bovendien hebben milieu-aspecten een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van dit model zoals bijvoorbeeld hergebruik van metalen delen, maar ook recycling van kunststof onderdelen.

Begin 1996 tenslotte, heeft de Volkswagen-fabriek de Transporter en Caravelle grondig herzien.

          

Eén van de opvallendste punten is het uiterlijke verschil dat op dit moment is ontstaan tussen de zakelijk gebruikte Transporter-modellen (bestelwagen met ruiten, gesloten bestel, chassis cabine, Pick-up of dubbele cabine) en de overwegend voor personenvervoer gebruikte Volkswagen Caravelle, Multivan
en California. Laatstgenoemde modellen hebben namelijk een verlengde voorzijde met een nieuwe uitstraling die deze modellen een eigen uiterlijk geeft.

Maar de klok tikt verder en de ontwikkelingen gaan maar door.

Op de fabriek in Hannover werd inmiddels al weer hard gewerkt aan weer een modernere versie
van zijn succevolle voorgangers en

         

in het jaar 2003 zag de eerste Transporter van de 5e generatie het licht en de nu inmiddels
beroemdeT5 was dus geboren. Dit model was vanaf 2004 in al zijn varianten leverbaar.

Periode 2010 tot 2016 konden we genieten van de prachtige VW T5 Facelift modellen.

   

En nu is er de nieuwe T6 met zijn moderne uitstraling.

En is verder een kompleet nieuwe VW Transporter.

Van schets tot successtory

Wat ooit begon met een schets van Ben Pon is inmiddels uitgegroeid tot een successtory. Volkswagen is al die tijd trouw gebleven aan de uitgangspunten van deze auto: dat wil zeggen kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Zo ontstond de meest veelzijdige bedrijfswagen ter wereld, die nu al meer dan 70 jaar dienst doet in de meest uiteenlopende sectoren. 

ABC is een zelfstandig opererende onderneming met liefde voor de VW Bedrijfswagens.

Kijk ook eens bij de geschiedenis van ABC

   

 

Let op!!!  

Kan je het gezochte onderdeel niet snel genoeg vinden. Bel ons dan even.

Want, er staan altijd nog honderden niet uitgepakte, of nog niet gefotografeerde kwaliteits onderdelen in ons inname magazijn.

 

Deze parts staan dan op dit moment nog niet in ons systeem. Maar, deze zijn vaak al wel in Schiedam of ze zijn nog onderweg naar Schiedam.

En misschien zit daar nou precies bij wat je zoekt.

Dus, bel ons.

Bel: +31 10 426 33 33

Wij hebben een constant wisselende voorraad.

Of doe hier snel een:  

Aanvraag

 

BovenTerug